ÇیøÇã ÝÇØãیøå ÊÓáیÊ ÈÇÏ ÇیøÇã ÝÇØãیøå ÊÓáیÊ ÈÇÏ ولایت نور - تفسیرقرآن

ولایت نور

نگرشی بر مسائل دینی و اعتقادی

تفسیرقرآن:

 

تفسیر از باب «تفعیل» است که ریشه ی آن«فسر» می باشد.تفسیر در لغت به معنای روشن نمودن،پرده برداشتن و بیان کردن و در اصطلاح دینی به علمی گفته می شود که به کمک آن،مفاهیم قرآن آشکار و دستورها، پند ها و حکمت های آن استخراج می گردد؛ بنابر این تفسیر نوعی تلاش فکری به منظور بیان معانی آیات قرآن و کشف مقاصد و مفاهیم آن هاست.تفسیر قرآن یک کار کوچکی نیست که هر کس بتواند از عهده ی آن بر آید. بلکه می بایست شخص مفسر از درک بسیار بالایی در علوم دینی و شاخه های مختلف آن برخوردار باشد تا بتواند پرده ای از پرده های متعددی که یک آیه از قرآن ممکن است داشته باشد را بگشاید.در طول تاریخ اسلام علمای طراز اول چه از عامه و چه از خاصه در این موضوع کتاب هایی نوشته اند و لیکن هر کدام روی آن تخصص و مهارتی که داشته اند یک پرده از مفاهیم عظیم قرآن را تفسیر کرده اند و آن هم معلوم نیست که به طور کامل باشد؛ چون که هر چه از زمان و عمر آدمی بگذرد افق های جدیدی پیش روی انسان باز می شود و استفاده از قرآن شیوه ی نوینی پیدا می کند.

تنوع و گستردگی  و جذابیت ساختار و معارف قرآن سبب شده است تا از منظر های گوناگون مورد بررسی اندیشمندان و عالمان دینی قرار گیرد.یکی از روش های تفسیر قرآن، تفسیر اجتهادی است که مفسر در این تفسیر برای رسیدن به مفاهیم و معارف آیات،بر پایه ی اندیشه و استعداد روشمند به کار خود می پردازد.در این اواخر اشخاصی پیدا شده اند که اصلاً اهل تفسیر نبودند و بلکه می خواستند مقاصدی را که خودشان دارند به قرآن و سنت نسبت دهند.آن ها اصلاً به تفسیر و به قرآن کاری ندارند بلکه به اسم اسلام می خواهند به مقاصد شوم خود رسیده و آن را به خورد دیگران بدهند.این ها قرآن را «تفسیر به رأی» می کنند و آن این است که هر کس قرآن را به رأی و دلخواه خودش تفسیر و تاویل کند. تفسیر به رأی در اسلام ممنوع است و به شدت از آن نهی شده است.یکی از مفسران به رأی قرآن «ناصر سبحانی» از اهل سنت می باشد که سنی ها از او به عنوان«علامه ی!! شهید!! ناصر سبحانی» یاد می کنند. او در جزوه ی امامت و ولایت خود آیاتی که در شأن امام علی(ع) نازل شده است را مردود می شمارد و امامت و ولایت را منحصراً از آن حضرت و فرزندانش خارج کرده و آن را به عموم مسلمانان نسبت می دهد و همچنین طبق آیاتی از قرآن راجع به امامت و ولایت ثابت کرده است که جانشین بلافصل پیامبر ابوبکر (لعنة الله علیه) است.در این نوشتار ناصر سبحانی این آیات را کاملاً تفسیر به رأی نموده است که این مورد را می توان با مقایسه ی تفسیر او از این آیات و کتب تفاسیر دیگر قرآنی به راحتی اثبات کرد.جالب این جاست که جمله ی آخر آیه ی ولایت(مائده/55) که «وَ هُم راکعون» می باشد را جمله ی حالیه به حساب نمی آورد، در حالی که این جمله جمله ی حالیه است و بر اساس منابع و اسناد مختلف این آیه در شأن مولای متقیان امام علی«ع» نازل شده است که در حال رکوع انگشتری خویش را زکات داد.

موضوع جالب و قابل تعجب دیگر آن است که این روزها تروریست خونخوار و سرکرده ی منافقین،مسعود رجوی(لعنة الله علیه) هم مفسر قرآن شده است و جزواتی در مورد تفسیر قرآن نوشته است.همچنین او در تلویزیون اختصاصی خود به نام سیمای آزادی برنامه ای هم راجع به این موضوع دارد.او قرآن را تفسیر کرده است در حالی که بسیاری از علمای حال حاضر هستند که تفسیری بر قرآن ندارند.علم او در رابطه با قرآن تا جایی است که به زحمت تشخیص می دهد که املای قرآن را با «ق» می نویسند یا با «غ»!!!

 

 عمده ترین عوامل تفسیر به رأی ، تکیه بر حدس و گمان شخصی در تحلیل معانی آیات؛ گرایش ها و حب و بغض های شخصی،فرقه ای، مذهبی و کلامی؛علم زدگی و تکیه بر فرضیه های علمی بدون توجه به اصول،شرایط و قواعد تفسیر صحیح قرآن. در وسائل الشیعه روایتی از پیامبر نقل شده است که«هر کس که قرآن را با رأی خود تفسیر کند به من ایمان نیاورده است.(وسائل الشیعه/جلد27/صفحه ی 47).

در حال حاضر کتاب های مفید و ارزشمندی که در رابطه با تفسیر قرآن است کتاب های تفسیر المیزان علامه طباطبایی(رحمت الله علیه) و تفسیر نمونه آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی(دامت برکاته) می باشد.

+ نوشته شده در  جمعه نوزدهم مهر ۱۳۸۷ساعت 13:28  توسط مرتضی فیروزی  |